יעל היינמן – ברמן, ליווי משפחות לאורח חיים בריא

זהו טקסט מקדים לטופס הרשמה לסדנאות.
ניתן לספק כאן מידע אודות הסדנאות הקרובות, לציין תאריכים, מיקומים וכדומה.

שם *

מייל *

טלפון *

בחירת מועדי סדנא (ניתן לסמן יותר מאפשרות אחת)

הערות


×

קטניות

קטניות או לא להיות

קטניות, חורף וגזים

קטניות מתקשרות אצלנו למאכלי חורף ולגזים. אך למעשה הן מזון בסיסי,זול, מזין וגדלו בארץ עוד בימי התנ"ך.
אנחנו רגילים לאכול חומוס ופלאפל במשך כל השנה,שזו דרך טובה לאכול קטניות, אך ישנן עוד אפשרויות רבות וכדאי להוסיף אותן לתזונה המשפחתית שלנו.

large_Pulses-cropped

כדאי לזכור, שחיידקי המעיים מתרגלים בהדרגה לפירוק הקטניות, כך שעם הזמן, ככל שתחשפו יותר למרקים עם קטניות, מג'אדרה, ממרחי קטניות, חמין, סלטים ועוד, מערכת העיכול תסתגל וכמות הגזים תפחת.

מדוע קטניות הן מזון שלם וכל כך מומלצות?

  1. הקטניות עשירות בחלבון וזאת בזכות תכונה ייחודית של קיבוע חנקן אטמוספירי, בעזרת חיידקים סימביוטיים החיים על שורשיהן. תכולת החלבון בקטניות עשויה להגיע ל-36% ממשקלה.החלבון הצמחי מהווה אופציה נהדרת לתחליף של מנה בשרית או כתוספת.
  2. הן עשירות בברזל, סידן, מגנזיום, אשלגן, אבץ , מנגן, ויטמינים מקבוצת ה-B סיבים תזונתיים .
  3. קטניות הן מקור עשיר לסיבים תזונתיים, ובמיוחד למסיסים. כוס גרגרי חומוס או שעועית לבנה יכילו כ-15 גרם סיבים (כ-50% מהקצובה המומלצת ביום). הסיבים התזונתיים מסייעים בתהליכי העיכול על ידי ספיחת נוזלים ובכך ריכוך הצואה ועידוד פעילות המעיים. הסיבים התזונתיים משמשים מצע לשגשוג חיידקי המעיים ובכך חיזוק הפלורה החיובית שלנו. הסיבים מסייעים בהרחקת טוקסינים מדפנות המעי ובכך מורידות סיכון לסרטן. פרוק הסיבים על ידי חיידקי המעיים מגבירים הפרשת חומצות שומן קצרות שרשרת, מורידים את רמת החומציות במעיים ובכך מגבירים את ספיגת המינרלים, מספקים אנרגיה לתאי המעי הגס ולוקחים חלק בבקרת הרעב והשובע.

הקטניות הן: עדשים, שעועית יבשה לסוגיה השונים, אפונה, חומוס, פול, לוביה, סויה.

מיתוסים על קטניות:

  1. צריך לשלב קטניות עם דגנים באותה ארוחה כדי להשלים לחלבון מלא- לא נכון!
    גישה זו הופרכה ומספיק לאכול בצורה מגוונת על פני היום כדי לקבל את כל הנחוץ לנו.
  2. הברזל של הקטניות נספג פחות טוב- לא נכון!
    ברגע שאנחנו מנביטים/ מבשלים/משרים את הקטניות, תכולת הפיטאט יורדת ובכך משתפרת ספיגת הברזל
  3. בקטניות יש פחות ברזל ממקורות מהחי- לא נכון!
    אם ניקח אותה תכולת חלבון של 27 גרם חלבון:כוס וחצי עדשים מבושלות יכילו 9 מ"ג ברזל ו-23 גרם סיבים, בעוד רבע עוף יספק רק 1.3 מ"ג ברזל.

 

השאר תגובתך