יעל היינמן – ברמן, ליווי משפחות לאורח חיים בריא

זהו טקסט מקדים לטופס הרשמה לסדנאות.
ניתן לספק כאן מידע אודות הסדנאות הקרובות, לציין תאריכים, מיקומים וכדומה.

שם *

מייל *

טלפון *

בחירת מועדי סדנא (ניתן לסמן יותר מאפשרות אחת)

הערות


×

מראה נבוכים בחטיפים המלוחים

כיצד לבחור חטיפים מלוחים הבייתה?

שבוע שעבר עשיתי קניות ב"רמי לוי", הגעתי מוקדם בבוקר וראיתי כיצד מקימים סטנד חדש לחטיף מלוח בשם "קראנצ'וס",שנראה כמו סוג של ביסלי אך הכותרת הגדולה על הסטנד הייתה : 40% פחות נתרן, 60% פחות שומן רווי.

קראנצוס
רובנו שאיננו מבינים גדולים בתזונה ובתוויות מזון ורכיבים מאד מושפעים מהכותרות הללו, ובוחרים לקנות חטיף כזה מתוך מחשבה שהנה אני מביאה הבייתה חטיף מלוח לילד והוא טוב/ פחות מזיק. האם כך הוא הדבר?

האם באמת חל כאן שינוי משמעותי בהרכב החטיף החדש שכדאי להעדיף אותו על פני החטיפים האחרים?

להלן טבלה המשווה בין מספר חטיפים מלוחים פופולריים כולל הקראנצ'וס (כולם פר אריזה של 70 גרם):

דוריטוס נאצ'ו מקסיקני ביסלי גריל בייגלה קראנצ'וס בצל קראנצ'וס גריל  
372 349 280 360 336 קלוריות
5.8 6.7 7 7.7 7.7 חלבון בגרם
45 44 50 42 45 פחמימות בגרם
אינו מכיל אינו מכיל 4.2 1.4 1.4 סיבים תזונתיים בגרם
אינו מכיל אינו מכיל אינו מכיל 0.9 0.9 אומגה 3 בגרם
384 364 803 279 276 נתרן במ"ג
19 16 2 18 15 שומן בגרם
מכיל מכיל אינו מכיל מכיל מכיל מכיל מונוסודיום גלוטמאט
אינו מכיל אינו מכיל אינו מכיל מכיל מכיל מכיל שמן קנולה

 

 המסקנות שלי:

  1. מבחינה קלורית, כולם (חוץ מהבייגלה) מכילים סביב ה-340 קק"ל לאריזה של 70 גרם, שזה לא מעט בכלל.
  2. כולם עשירים מאד בפחמימות!!! כל שקית כזו הופכת בגוף של הילד ל-9 כפיות סוכר (5 גרם פחמימות=1 כפית סוכר, אז 45 גרם פחמימות=9 כפיות סוכר)
  3. בקראנצ'וס אכן ניסו להמיר חלק מהשומן הצמחי לשמן קנולה כדי להפחית שומן רווי ולהעלות תכולת אומגה 3, שזו חשיבה טובה, מאחר ורוב תעשיית המזון משתמשת בשמנים עשירים מאד באומגה 6 ואנחנו בחוסר איזון עצום בין אומגה 3 לאומגה 6, מה שגורם להרבה מצבי דלקת, יתר קרישת דם, עליית לחץ דם ועוד הרבה.
    אז יש כאן נקודת אור לטובת הקראנצ'וס.
  4. מבחינת נתרן, אין כאן הפחתה של 40% !!! יש אכן הפחתה בנתרן אך ברמה של כ- 25% יחסית לחטיף המקביל, ביסלי. נקודת אור נוספת לטובת הקראנצ'וס.
  5. מונוסודיום גלוטמאט: הקראנצ'וס כמו הביסלי והדוריטוס מכילים מונוסודיום גלוטמאט, שיש לגביו הרבה ויכוחים האם הוא מזיק או לא.
    באיחוד האירופי אין הגבלה על שימוש במונוסודיום גלוטמאט למטרות ספציפיות. בישראל יש חובה לציין את דבר הימצאותו במזון מפני שצריכה קבועה שלו עלולה לגרום לאנשים רגישים למחלות כמו אסטמה, מיגרנות, גירודים בעור, הפרעות קשב הפרעות ריכוז והיפראקטיביות.
    שימוש ממושך וארוך שנים, עלול לגרום לפגיעה במערכת העצבים המרכזית ולעלייה בסיכון לפרקינסון, אלצהיימר- אז למה???
    אישית, כשאני רואה מונוסודיום גלוטמאט ברטבי סויה, חטיפים מלוחים, תערובות תבלינים, אבקות מרק, נקניקים למיניהם, אני לא מתקרבת למוצרים הללו.
    תמיד יש אופציות נוספות שהן ללא תוספת מונוסודיום גלוטמאט, אז למה להכניס את זה לגוף של הילדים ושלנו???

גם בחטיפים, אפשר לבחור בבייגלה או במבה שאין בהם מונוסודיום גלומאט.

לסיכום: חטיף הוא חטיף הוא חטיף והוא מזון מאד מעובד!!!
אכן בקראנצ'וס יש פחות נתרן ויש בחירה להשתמש בשמן קנולה לצד שמנים צמחיים אחרים אך הוא עשיר מאד, כמו שאר החטיפים, בקלוריות, בפחמימות ובמונוסודיום גלוטמאט.

אז אם רוצים לתת משהו מלוח לילדים, מה לתת?
בשגרה הייתי ממליצה לא להכניס את הדברים הללו באופן קבוע הבייתה, אולי פעם בחודש ואז הייתי מעדיפה את הבמבה ( בגלל שהיא יחסית דלה בפחמימות, יותר עשירה בשומן שמגיע מהבוטנים, מכילה מספר רכיבים קטן מאד ומגיעה באריזות קטנות של 25 גרם ו-15 גרם) או להכין לבד בבית פופקורן מגרעיני תירס עם שמן בסיר ( לא אריזות פופקורן למיקרו כי עשיר בשומן צמחי מוקשה)